torsdag 20 november 2008

nolltillnio

365, 29, 4, 12, 661, 225, siffror som sätter sig i hjärnkontoret. 365 dagar om året, alltid 365 dagar tills du är där igen på samma datum. 29:e februari som återkommer var fjärde år. 12 mars, det är datumet jag föddes på. 661, bussen från Mjölby till Vadstena, 225 grader och sen in med mackorna i ugnen i fem minuter så har du härligt goda varma mackor. En siffra hit eller dit ska väl inte vara någonting? Du har inte feber föräns du har 38 grader i kroppen, 37 är du fortvarande frisk. En miljon eller en miljard, bara en siffra som skiljer. Jag ringde till Nya Zeeland när jag bara skulle ringa en vän några kvarter bort, bara några siffror som inte stämmde. När du ska åka någon stanns, transportera dig, ja då räknas det antingen i tid eller i kilometer/mil. När du handlar så pratas det om hur många potatisar du ska köpa men aldrig hur många lösviktsgodisar som stoppas i påsen utan hur mycket det väger och sen vad alltsammans kostar, i siffror.
Men inte fasiken behöver jag lära mig ekvationer för att gå på promenad, kolla vad klockan är eller handla. Inte tänker jag försäka prenta in någonting jag inte ens förstår och som jag inte har någon direkt använding för. Skulle jag ha det så har jag en vän som är grym på ekvationer och allt vad det heter. Det duger för mig.

Inga kommentarer: